• Przedszkole nr 434 jest nowym przedszkolem, które działa od 1 września 2017 r.
  • Placówka znajduje się na terenie osiedla Stara Miłosna w dzielnicy Wesoła m.st. Warszawy przy ul. 1 Praskiego Pułku 116.
  • Mieści się w dwukondygnacyjnym budynku częściowo wsuniętym w skarpę.
  • Przedszkole otoczone jest lasem, posiada ładny, bardzo dobrze wyposażony plac zabaw oraz wiele miejsc parkingowych.
  • W budynku mieści się także żłobek. Placówki posiadają niezależne wejścia, ale możliwe jest przejście wewnątrz budynku.
  • Na parterze budynku znajduje się szatnia dziecięca, szatnia dla personelu, gabinet dyrektora, sekretariat, pokój socjalny, pomieszczenie dla robotnika do prac lekkich, pomieszczenia gospodarcze oraz łazienki. Na piętrze mieszczą się sale dla dzieci, gabinet specjalisty, pokój nauczycielski, dział kuchenny, stołówka i sala rekreacyjna przedzielone ruchomą ścianką oraz pomieszczenia gospodarcze.
  • Do przedszkola będzie uczęszczało 150 dzieci w trzech grupach wiekowych: 3 – latki (3 oddziały), 4 – latki (2 oddziały), 5 – latki (1 oddział).
  • Przedszkole będzie funkcjonowało od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 17:00.

Przedszkole – baza:

  • Wyposażenie w różnorodne zabawki i pomoce dydaktyczne.
  •  Zorganizowanie drugiego placu zabaw – obecny zdecydowanie za mały na sześć oddziałów i może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa 150 dzieci.
  • Wydzielenie terenu do gry w piłkę nożną.

Nazwa przedszkola:

  • Przedszkole nr 434 „na górce” – prosta i wdzięczna nazwa, która związana jest z usytuowaniem przedszkola. Każde dziecko łatwo zapamięta i powtórzy, do jakiego przedszkola uczęszcza. Ta nazwa ma jeszcze głębsze znaczenie, ma sens. Nazwa „na górce” z racji kształtu góry symbolizuje pewien rozwój, osiąganie szczytów, a tym samym dobrą jakość pracy przedszkola.

Wizja przedszkola (5 kierunków działań na 5 lat):

  • Przedszkole językowe – zabawy z językiem angielskim priorytetem pracy przedszkola.
  • Zdrowe przedszkole – propagowanie zdrowego stylu życia (sport i żywienie).
  • Czytające przedszkole – zaszczepienie w dzieciach pasji do czytania książek.
  • Znamy swoją historię – kształtowanie postaw patriotycznych, ale jednocześnie otwartości wobec innych narodów, religii i kultur.
  • Nauczanym językiem nowożytnym jest jęz. angielski.
  • Zajęcia z języka angielskiego odbywają się codziennie.
  • Wszyscy nauczyciele uczęszczają na kurs języka angielskiego.
  • Prowadzona jest innowacja pedagogiczna dotycząca stosowania języka angielskiego w różnych działaniach realizowanych w ramach programu wychowania przedszkolnego m.in. poprzez kierowanie do dzieci bardzo prostych poleceń oraz nazywanie rzeczy najpierw w języku polskim, a następnie w angielskim. Rada Pedagogiczna opracowuje zakres słów i poleceń dla danej grupy wiekowej oraz harmonogram ich wprowadzania.
  • Prowadzona jest innowacja pedagogiczna – nawiązanie kontaktu z przedszkolem ze Szwecji. Korespondencja listowna, za pośrednictwem nowoczesnej technologii telekomunikacyjnej oraz osobista – zapraszanie przedszkolaków wraz z rodzicami na zasadzie „wymiany”.
  • W salach są kąciki języka angielskiego, w których znajdują się książki dla dzieci w języku angielskim, materiały audiowizualne, karty pracy oraz inne pomoce dydaktyczne.
  • Każda sala wyposażona jest w sprzęt audiowizualny w celu korzystania z nowoczesnych technik nauki języka.
  • Dla każdej grupy przedszkolnej zakupiony jest zestaw do nauki języka angielskiego dla dzieci „Tom&Keri” (płyty CD, DVD, książki) oraz aplikacja telewizyjna do nauki języka angielskiego pod tym samym tytułem. Aplikacja skierowana jest do przedszkolaków (3 – 6 lat). W każdym odcinku serii bohaterowie prezentują nową historię, dzięki której dzieci uczą się nowego słownictwa oraz powtarzają zwroty przewijające się w poprzednich odcinkach. Aplikacja jest kolorowa, przepełniona wesołymi piosenkami, melodiami i wierszykami, dzięki czemu z pewnością przykuje uwagę dziecka na długi czas.
  • W przedszkolu oprócz typowych zajęć z języka angielskiego prowadzonych przez specjalistę, niezależnie prowadzone są przez nauczycieli zabawy z językiem angielskim m.in. w oparciu o wyżej zaprezentowane pomoce dydaktyczne.
  • Przygotowanie do posługiwania się językiem angielskim odbywa się przede wszystkim w formie zabawy.
  • Cykliczne zajęcia z piłki nożnej – współpraca z K.S. Wesoła.
  • Nawiązanie współpracy ze Szkołą Woltyżerki i Rekreacji Konnej mieszczącą się na Hipodromie Szwadronu Jazdy RP – pokazy i zajęcia dla dzieci.
  • Szkolenie intendenta oraz pracowników działu kuchennego nt. prowadzenia zdrowego żywienia w przedszkolu (np. w ramach kampanii „Wiem, co jem”, z zakresu działalności Fundacji „Szkoła na widelcu”) oraz żywienia dzieci z dietami.
  • Przystąpienie do programu „Menu bez glutenu” – otrzymanie certyfikatu przyznawanego przez Polskie Stowarzyszenie Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej.
  • Realizacja projektu edukacyjnego „Mały dietetyk” (Stowarzyszenie Dietanova): cykl sześciu warsztatów żywieniowych prowadzonych przez specjalistów ds. żywienia człowieka oraz indywidualne konsultacje żywieniowe dla rodziców. Tematy warsztatów skupiają się wokół wybranych grup produktów i omawiają najważniejsze aspekty prawidłowej diety dzieci oraz zachęcają do poznawania nowych smaków. Dzieci już na początku swoich konsumenckich doświadczeń, dowiadują się, że żywienie wpływa na ich zdrowie i samopoczucie oraz że zdrowe żywienie jest smaczne i atrakcyjne. Wspólne gotowanie i jedzenie ma uświadomić dzieciom, że mają wpływ na to, co jedzą i zachęcić do poznawania nowych produktów i smaków. Dzięki 6 spotkaniom raz w tygodniu, dzieci mają szansę na utrwalenie wiedzy.
  • „Wtorek – podwieczorek” – wspólnie z dziećmi dekorowanie „talerzy podwieczorkowych”. Dekoracje robione specjalnym nożykiem do „grawerowania” owoców/warzyw (marchew, ogórek, rzodkiewka, jabłko itp.)
  • „Sokowy czwartek” – wspólne przygotowywanie naturalnych soków warzywno-owocowych.
  • Doniczkowa uprawa ziół – propagowanie picia wody naturalnie smakowej, z ziołami z przedszkolnej, „parapetowej” uprawy (mięta, melisa) oraz dodatkiem cytryny, imbiru.
  • Wiosenny ogródek – założony na wydzielonej części przedszkolnego ogrodu. Koniec kwietnia, początek maja – sianie (sałata, szczypior, pietruszka itp.). Obserwacja wzrostu roślin oraz obowiązek codziennego podlewania. Samodzielne zrywanie warzyw na „Wtorek – podwieczorek”.
  • „Ubierz ziemniaka” – menu podwieczorkowe mające na celu naukę samodzielnego przygotowywania posiłków i jednocześnie pobudzanie dziecięcej kreatywności. Każde dziecko „ubiera” ziemniaka ugotowanego w mundurku przy pomocy sosu jogurtowego, wędliny, sera, ryby oraz warzyw.
  • „Domowe ciasteczka” – z prostych, a zarazem smacznych składników, takich jak wiórki kokosowe, kasza jaglana, suszone daktyle, żurawina, samodzielne wykonanie pralin. Poznawanie nowych smaków i alternatywa dla niezdrowych przekąsek.
  • „Śniadaniowy szwedzki stół” – nauka samodzielnego komponowania posiłków, kształtowanie umiejętności posługiwania się nożem przy smarowaniu pieczywa masłem,
  • „Tematyczne menu” – np. serduszka na Dzień Babci i Dziadka, Dzień Zakochanych, Dzień Mamy i Taty, gwiazdki na Święta Bożego Narodzenia, zajączki na Wielkanoc. Wycinanie foremkami odpowiednich kształtów i ozdabianie lukrem, orzechami, suszonymi owocami.
  • „Surówkowy maj” – zbieranie stempelków za zjedzenie całej surówki przy obiedzie. Dzieci z grupy, która łącznie uzyska najwięcej stempli, otrzymują nagrody rzeczowe.
  • „Kolorowy tydzień owoców/warzyw” – każdy dzień to inny kolor symbolizujący dany owoc/warzywo, np. dzień pomarańczowy to dzień marchewki. Dzieci, rodzice, personel ubierają się na dany kolor, a w ciągu dnia wszystko związane jest z danym owocem/warzywem (zajęcia dydaktyczne/menu).
  • Samodzielne wykonywanie sałatki owocowej/warzywnej
  • Święto Pieczonego Ziemniaka – piknik.
  • Obchody Dnia Zdrowego Żywienia i Gotowania.
  • Spożywanie posiłków w ogrodzie, np. z okazji Dnia Dziecka.
  • Spotkania dzieci z dietetykiem, lekarzem, pielęgniarką, stomatologiem.
  • Dyżury na stołówce – rozkładanie sztućców.
  • Celebrowanie posiłków – odpowiednio długi czas na spożycie posiłku.
  • Dawanie możliwości wyboru, np. 2 rodzaje wędlin, 2 rodzaje serów, różne warzywa, owoce.
  • Udział w programie „Czytające Przedszkola” w ramach kampanii Cała Polska Czyta Dzieciom.
  • Zakup książek z tzw. „złotej listy”. Wymiana ekspozycji w kąciku książki w zależności od tematyki prowadzonych zajęć.
  • Cykliczne wizyty w bibliotece.
  • Codzienne czytanie dzieciom: „20 minut dziennie, codziennie”.
  • Zapraszanie do czytania: rodziców, dziadków, rodzeństwo, pracowników przedszkola, dzieci ze szkół, znane osobistości.
  • Organizowanie spotkań z autorami książek.
  • Tworzenie i wydawanie własnych książek przez dzieci.
  • Uczestniczenie w akcjach charytatywnych, jak „Książka dla Rodaka” – zbiórka książek dla Polonii.
  • Zapoznawanie dzieci z twórczościami konkretnych autorów, np. Brzechwa, Tuwim.
  • Udział w konkursach recytatorskich.
  • Dbanie o miejsce pamięci – grób – znajdujące się przy przedszkolu.
  • Zapoznanie dzieci z historią mogiły: 19 lutego 1831 r. doszło do pierwszej bitwy pod Wawrem. Przednia straż armii rosyjskiej maszerującej na Warszawę zaatakowała dywizję gen. Franciszka Żymirskiego. Do boju włączyła się także dywizja gen. Piotra Szembeka. Opór wojsk polskich zaskoczył Rosjan. W kilkugodzinnej bitwie Rosjanie stracili ok. 3700 żołnierzy (wg. urzędowych danych 517 zabitych i 2378 rannych), Polacy zaś ok. 2500 żołnierzy. Po bitwie część oddziałów rosyjskich rozlokowała się w rejonie Miłosnej, gdzie miał swoją kwaterę główną feldmarszałek Iwan Dybicz. Koło Miłosnej pogrzebano wielu żołnierzy. Rosjanie nie spodziewali się takiej ilości rannych i wielu z nich zmarło w kilka dni po bitwie. Do dzisiejszego dnia zachowała się tylko mogiła prawdopodobnie Konstantina Dmitriewicza Łukina, porucznika rosyjskiej lejbgwardii konnej artylerii, adiutanta dowódcy artylerii gen. Iwana Suchozaneta. Ciężko ranny w bitwie zmarł cztery dni później. Treść napisów na obiekcie: Łupiński i obok napisu krzyż prawosławny.
  • Przy okazji miejsca pamięci, zapoznanie dzieci z różnymi państwami: m.in. Rosja oraz religiami (prawosławny krzyż na pomniku).
  • Zorganizowanie pikniku „Podróż dookoła świata”.
  • Realizacja programu edukacyjnego Muzeum Historycznego m.st. Warszawy: lekcje muzealne dostosowane do wieku przedszkolaków: „W podziemnym świecie warszawskich legend”, „papierowy świat w kolorze – zajęcia z barwienia papieru (marmurki)”, „Dłutem, piórkiem, rysikiem – artystyczne zabawy graficzne”, „leki z polnej apteki”.
  • Wycieczka po Warszawie.
  • Współpraca z 1 Warszawską Brygadą Pancerną im. Tadeusza Kościuszki.

Dążenie do wysokiego poziomu jakości pracy przedszkola (5 lat pracy – 5 wymagań)

Cel strategiczny: Włączenie Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców w modyfikowanie i realizowanie koncepcji pracy przedszkola.

  • W przedszkolu działa Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców.
  • Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców funkcjonują w oparciu o regulaminy działania Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców. Regulaminy te nie są sprzeczne ze statutem przedszkola.
  • Rada Pedagogiczna zapoznaje się z koncepcją pracy przedszkola, sprawdza, czy uwzględnia ona potrzeby rozwojowe dzieci, specyfikę pracy przedszkola oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska lokalnego. W razie potrzeb Rada Pedagogiczna modyfikuje koncepcję pracy przedszkola.
  • Rodzice zostają zapoznani z koncepcją pracy przedszkola na zebraniu, a także elektronicznie. Wspólnie analizują, zgłaszają uwagi i propozycje zmian.
  • Koncepcja pracy jest zmodyfikowana.
  • Rada Rodziców i Rada Pedagogiczna przyjmują do realizacji powstałą koncepcję pracy przedszkola.
  • Koncepcja pracy przedszkola jest realizowana przez przedszkole we współpracy z rodzicami.

1. Cel strategiczny: Podnoszenie efektywności procesów wspomagania rozwoju i edukacji dzieci.

  • Nauczyciele przeprowadzają ankiety wśród rodziców dotyczące indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci.
  • Nauczyciele przeprowadzają obserwację rozwoju dzieci oraz diagnozę gotowości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole.
  • Nauczyciele zajęć dodatkowych przeprowadzają obserwację dzieci i przekazują wychowawcom pisemną informację nt. rozwoju dzieci, ich indywidualnych potrzeb i możliwości pod kątem prowadzonych zajęć.
  • Psycholog/pedagog przeprowadza obserwację dzieci i przekazuje nauczycielom pisemną informację nt. rozwoju dzieci, ich indywidualnych potrzeb i możliwości.
  • Logopeda przeprowadza badania przesiewowe i przekazuje nauczycielom oraz rodzicom pisemną informację nt. rozwoju mowy dzieci, ich indywidualnych potrzeb i możliwości. Typuje dzieci do terapii logopedycznej i omawia ją indywidualnie z rodzicami poszczególnych dzieci.
  • Nauczyciele przygotowują informację nt. rozwoju każdego dziecka.
  • Nauczyciele wspólnie z psychologiem/pedagogiem, logopedą oraz nauczycielami zajęć dodatkowych opracowują plan działań wspierających dla każdego dziecka w zakresie mocnych i słabych stron.
  • Nauczyciele organizują zebranie i zapoznają rodziców z grupowymi oraz indywidualnymi wynikami obserwacji, a także planem działań wspierających. Zachęcają rodziców do współpracy.
  • Nauczyciele stosują metody pracy dostosowane do potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci oraz całej grupy przedszkolnej, np. przygotowywanie kart pracy o różnym stopniu trudności.
  • Procesy rozwoju i edukacji są systematycznie monitorowane, a wyniki przedstawiane rodzicom 2 razy w roku.

2. Cel strategiczny: Stosowanie nowatorskich rozwiązań służących rozwojowi dzieci.

  • Nauczyciele poszukują i wprowadzają nowe rozwiązania służące rozwojowi dzieci, np. nowe metody pracy, realizacja nowych programów i projektów, zajęcia dodatkowe pod kątem mocnych i słabych stron dzieci.

Cel strategiczny: monitorowanie i analizowanie osiągnięć dzieci pod kątem realizacji podstawy programowej.

  • Nauczyciele znają podstawę programową przedszkola oraz następnego etapu edukacyjnego.
  • Rodzice zostają zapoznani z wymaganiami podstawy programowej.
  • Nauczyciel lub zespół nauczycieli występuje z wnioskiem do dyrektora przedszkola o dopuszczenie programu wychowania przedszkolnego do użytku na dany etap edukacyjny.
  • Dyrektor przedszkola zasięga opinii Rady Pedagogicznej. Rada Pedagogiczna wyraża opinię w drodze uchwały lub umieszcza stosowny zapis w protokole z zebrania rady.
  • Po pozytywnym zaopiniowaniu programu przez Radę Pedagogiczną dyrektor wydaje zarządzenie w sprawie dopuszczenia programu do użytku.
  • Dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego.
  • Nauczyciele realizują podstawę programową w oparciu o dopuszczone do użytku programy wychowania przedszkolnego.
  • Nauczyciele planują realizację podstawy programowej w oddziałach przedszkolnych – miesięczne plany pracy.
  • Miesięczne plany pracy są zatwierdzane przez dyrektora.
  • Nauczyciele potwierdzają realizację podstawy programowej poprzez systematyczne wpisy do dziennika zajęć.
  • Dzienniki są kontrolowane przez dyrektora.
  • Nabyte wiadomości i umiejętności dzieci wykorzystują w zabawie i sytuacjach zadaniowych. Dzieci mają czas na swobodną zabawę w sali oraz ogrodzie przedszkolnym.
  • Nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka. Wykorzystują do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane, jak czas spożywania posiłków, czas przeznaczony na odpoczynek, uroczystości przedszkolne, wycieczki, ale i ubieranie, rozbieranie oraz samodzielna zabawa. Wszystko, czego doświadczają dzieci w przedszkolu jest efektem realizacji programu wychowania przedszkolnego.
  • Podstawową formą aktywności dzieci jest zabawa. Powinna być dobrze zorganizowana, zarówno w budynku przedszkola, jak i na świeżym powietrzu. Organizacja zajęć na świeżym powietrzu powinna być elementem codziennej pracy z dzieckiem w każdej grupie wiekowej.
  • Nauczyciele, organizując zajęcia kierowane, biorą pod uwagę możliwości dzieci oraz ich oczekiwania poznawcze i chęci zabawy, np. oczekiwania poznania liter skutkują zabawami w ich rozpoznawaniu; jeżeli dzieci w sposób naturalny są zainteresowane zabawami prowadzącymi do ćwiczeń czynności złożonych, takich jak liczenie, czytanie, a nawet pisanie, nauczyciel przygotowuje dzieci do wykonywania tychże czynności zgodnie z fizjologią i naturą pojawiania się tychże procesów.
  • Poznawanie alfabetu liter drukowanych odbywa się poprzez zabawę, a zabawy przygotowujące do nauki pisania liter prowadzić powinny jedynie do optymalizacji napięcia mięśniowego, ćwiczeń planowania ruchu przy kreśleniu znaków o charakterze litero-podobnym, ćwiczeń czytania liniatury, wodzenia po śladzie i zapisu wybranego znaku graficznego. W trakcie wychowania przedszkolnego dziecko przygotowuje się do nauki czytania i pisania oraz uczestniczy w procesie alfabetyzacji (nabywanie umiejętności pisania i czytania oraz wykonywania czterech podstawowych działań matematycznych).
  • Nauczyciele diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju, włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych.
  • Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa.
  • W każdej grupie wiekowej odbywają się zajęcia z rytmiki oraz gimnastyki, ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń zapobiegających wadom postawy.
  • Nauczyciele systematycznie informują rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka, zachęcają do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego oraz opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole.
  • Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym jest włączone w różne działania realizowane w ramach programu wychowania przedszkolnego i odbywa się przede wszystkim w formie zabawy.
  • W salach zorganizowane są stałe (kącik czytelniczy, konstrukcyjny, artystyczny) i czasowe (kąciki związane z realizowaną tematyką, świętami okolicznościowymi) kąciki zainteresowań.
  • Zabawki i pomoce dydaktyczne są zapewnione w takiej ilości, aby każde dziecko miało możliwość korzystania z nich bez nieuzasadnionych ograniczeń czasowych. Sukcesywne doposażanie sal w zabawki i pomoce dydaktyczne cieszące się największą popularnością.
  • Każda sala wyposażona jest w miejsce przeznaczone na odpoczynek dzieci (leżak, materac, mata, poduszka).
  • Przedszkole wyposażone jest w elementy przestrzeni odpowiednie dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych (sala rekreacyjna, w której mogą odbywać się np. zajęcia SI).
  • Posiłki są celebrowane (kulturalne, spokojne ich spożywanie połączone z nauką posługiwania się sztućcami). Możliwość wybierania potraw przez dzieci (walory odżywcze i zdrowotne produktów), a nawet ich komponowania.
  • Aranżacja wnętrz umożliwia dzieciom podejmowanie prac porządkowych np. po posiłkach, po zakończonej zabawie, przed wyjściem na spacer.
  • Osiągnięcia dzieci są monitorowane i analizowane.

Cel strategiczny: inicjowanie i realizowanie przez dzieci działań na rzecz własnego rozwoju.

  • Nauczyciele prowadzą zajęcia ze wszystkich obszarów: mowa, matematyka, plastyka, technika, muzyka, ruch, jęz. angielski. Dzieci mają okazję do podejmowania różnorodnych aktywności.
  • Oferta zajęć jest interesująca, zajęcia prowadzone są w atrakcyjny dla dzieci sposób, wykorzystywane są różne metody i formy pracy, a przekazywane treści dostosowane są do wieku przedszkolaków.
  • Nauczyciele nie tylko inspirują dzieci do aktywności, ale też uwzględniają w miesięcznych planach pracy tematykę opartą o zainteresowania dzieci np. kosmos, dinozaury, budowa i funkcjonowanie ciała człowieka.
  • W czasie zajęć nauczyciele na bieżąco uwzględniają propozycje wychodzące od przedszkolaków.
  • Dzieci są wdrażane do samodzielności – nauczyciele nie wyręczają dzieci, a jedynie pokazują jak poradzić sobie samodzielnie i razem pokonują z dziećmi trudności. Dzieci zachęcane są przez nauczycieli do samodzielności poprzez naukę ubierania się, radzenia sobie przy korzystaniu z toalety, posługiwania się sztućcami.
  • W celu inicjowania i realizowania działań na rzecz własnego rozwoju w każdej grupie utworzone są kąciki zainteresowań: m.in. kącik książki, lalek, samochodów, puzzli i układanek, konstrukcyjny, teatralny, plastyczny, przyrodniczy, sportowy, muzyczny, geograficzny oraz kącik matematyczny. Dzięki temu dzieci są pomysłodawcami zabaw, a także inspirują się wzajemnie w działaniach twórczych. Za pomocą zabawek i rekwizytów znajdujących się w poszczególnych kącikach dzieci rozwijają pomysłowość, fantazje, stosują niekonwencjonalne rozwiązania. Są także inicjatorami zabaw językowych, np. układanie rymowanek, wyszukiwanie homonimów. Dzieci prezentują swoje wytwory prac w galeriach, wystawach (np. prac plastycznych, budowli z klocków). Wszystkie dzieci, niezależnie od płci, mogą bawić się w każdym z kącików. Wyodrębnienie ich ma jedynie na celu uporządkowanie zabawek, pomocy, przyborów w celu ułatwienia danej aktywności np. kącik lalek wraz z wózkiem, kuchnią itp. służy zabawie w dom zarówno dziewczynkom jak i chłopcom.
  • W celu zachęcania dzieci do aktywności i samodzielności w przedszkolu organizowane są prezentacje umiejętności przed innymi grupami, uroczystości i zajęcia otwarte dla rodziców, podczas których rodzice mają możliwość obserwacji zajęć, a szczególnie zachowania swojego dziecka w grupie rówieśniczej.
  • Dla wszystkich przedszkolaków organizowane są wyjścia do teatru, kina, muzeum, zoo oraz inne ciekawe i przydatne wycieczki dalsze np. zwiedzanie Warszawy i bliższe: biblioteka, szkoła, poczta, sklep, policja, straż pożarna, przychodnia. Wzbudza to aktywność twórczą dzieci, a także inspiruje m.in. do zabaw tematycznych.
  • Dzieci biorą udział w akcjach i projektach.
  • Przedszkolaki uczestniczą w konkursach i olimpiadach zewnętrznych (np. plastycznych, sportowych, muzycznych, recytatorskich, tanecznych).
  • Dzieci uczestniczą w działaniach na rzecz społeczności lokalnej: występują z okazji DEN dla byłych i obecnych pracowników, zapraszają do przedszkola dzieci ze żłobka, seniorów, wykonują kartki świąteczne dla osób samotnych i zapraszają je na przedszkolną wigilię, wspólnie z rodzicami włączają się w „Szlachetną Paczkę”, zbiórkę nakrętek, darów dla schroniska zwierząt.

Cel strategiczny: analizowanie i podejmowanie działań wychowawczych – eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań.

  • Nauczyciele uczestniczą w szkoleniach dotyczących działań wychowawczych.
  • Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola są życzliwi i tworzą przyjazną, ciepłą, domową atmosferę.
  • Każde dziecko traktowane jest z szacunkiem, ma swoje prawa.
  • Dla dzieci nowoprzyjętych organizowane są spotkania adaptacyjne.
  • W przedszkolu stosowana jest metoda pracy z misiami. „Miś przyjaciel” towarzyszy dziecku od pierwszych dni w przedszkolu. Pomaga on w nabraniu przez dziecko śmiałości i uczy odpowiedzialności w stosunku do słabszych istot, a także uwrażliwia na potrzeby innych.
  • Nauczyciele prowadzą grupy dzieci w wieku od 3 – do 5 – lat.
  • Dzieci znają obowiązujące normy oraz zasady postępowania, których się od nich oczekuje.
  • W przypadku powtarzających się negatywnych zachowań w grupie dzieci, wspólnie z dziećmi wypracowuje się kodeks postępowania. Dzieciom znane są konsekwencje niepożądanych zachowań. Kodeksy są podpisywane przez dzieci i wywieszane w widocznych i dostępnych dla nich miejscach.
  • Na niepożądane zachowania dzieci nauczyciele reagują szybko i konsekwentnie, stosując techniki komunikacji i zawsze odwołując się do obowiązujących w przedszkolu kodeksów zachowania.
  • Dzieci zwracają sobie wzajemnie uwagę, kiedy dostrzegą łamanie kodeksu.
  • W przedszkolu funkcjonuje jasny i czytelny system ponoszenia logicznych konsekwencji zachowania, który jest akceptowany przez rodziców oraz same dzieci. Jeśli dziecko przejawia zachowania niepożądane, to proponowane jest mu np. wyciszenie się w kąciku relaksacyjnym oraz pozbycie się złości, „wyrzucając ja do kosza”. W przypadku wykazywania przez dziecko agresywnych zachowań w stosunku do innych dzieci, zostaje ono na chwilę odsunięte od zabawy, by przemyślało swoje zachowanie.
  • Przedszkolaki uczą się zwrotów grzecznościowych: przepraszam, proszę, dziękuję.
  • Nauczyciele pracują nad emocjami dzieci: uczą nazywania uczuć i radzenia sobie z nimi w sposób nie raniący innych (np. „wyrzucanie złości do kosza”, „skorzystanie z kącika relaksu”).
  • W grupie dzieci 5 – letnich realizowany jest międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego „Przyjaciele Zippiego”. Kształtuje on i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci.
  • W przedszkolu prowadzona jest w sposób ciągły obserwacja zachowań dzieci.
  • Nauczyciele analizują informacje nt. dzieci uzyskiwane z różnych źródeł: od rodziców (np. z rozmów, zebrań), innych nauczycieli, personelu niepedagogicznego, psychologa/pedagoga, logopedy.
  • W przypadku dzieci, z którymi występują problemy wychowawcze, na rozmowę zapraszani są rodzice i powiadamiani o niepożądanych zachowaniach. Nauczyciele wspólnie z psychologiem/pedagogiem i rodzicami opracowują plan działań.
  • Ze spotkania powstaje notatka, którą podpisują wszyscy obecni. W miarę potrzeb organizowane są kolejne spotkania w celu analizy podejmowanych działań i oceny ich skuteczności. Rodzice są partnerami.
  • Wszyscy pracownicy przedszkola zwracają należytą uwagę na zachowania dzieci.
  • W przedszkolu organizowane są dla rodziców: konsultacje z psychologiem/pedagogiem, warsztaty umiejętności wychowawczych.
  • W przedszkolu stosowane są pozytywne wzmocnienia pożądanych zachowań dzieci. Przykładem takich działań może być stosowanie pochwał na forum grupy i przed rodzicami, składanie gratulacji dziecku za nawet drobne osiągnięcia, pokazywanie i odwoływanie się do pozytywnych wzorców, powierzanie ról, np. asystenta nauczyciela.
  • Pracownicy przedszkola nie używają wobec przedszkolaków agresji (fizycznej, np. potrząsanie; słownej, np. deprecjonowanie dzieci, wyśmiewanie, krzyk).
  • Nauczyciele organizują zajęcia nt. praw dziecka.
  • Nauczyciele organizują zajęcia kształtujące tolerancję wobec niepełnosprawnych, ludzi o innym kolorze skóry, kulturze, wyznających inną religię.

jest:

  • otwarty i tolerancyjny, życzliwie nastawiony do świata i ludzi;
  • wyposażony w wiedzę i umiejętności dostosowane do swoich możliwości;
  • dobrze przygotowany do szkoły;
  • odpowiedzialny za swoje zachowanie;
  • aktywny, dociekliwy i kreatywny;
  • sprawny fizycznie;
  • „oczytany” – pozytywnie nastawiony do książki;

zna:

  • podstawowe zwroty w języku angielskim,
  • swoje miejsce w świecie – jestem Europejczykiem, Polakiem, mieszkam w Polsce, mówię po polsku;
  • symbole narodowe i szanuje je;
  • prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka;
  • swoje zalety i mocne strony;

umie:

  • akceptować siebie i innych;
  • komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi;
  • obcować ze sztuką – teatrem, kinem, muzeum;
  • dbać o swoje zdrowie i bezpieczeństwo;
  • okazywać pomoc słabszym, młodszym, niepełnosprawnym.
Skip to content